چهارشنبه, 09 فروردين 1396

چرا زیارت اربعین؟

نامه الکترونیک چاپ PDF
  می‌گویند زیارت اربعین از علائم پنجگانه مومن است، از خود پرسیده‌اید، چرااربعین؟ چرا جابرابن‌عبدالله انصاری آن صحابی پیر و نابینای پیامبر که تا امام پنجم را درک کرد، اصرار دارد تا فیض زیارت اربعین را درک کند، و امام صادق علیه السلام برای این روز زیارتی خاص دارد، و همگان را به آن توصیه می‌فرماید و امام حسن عسگری علیه السلام علامت مومن را پنچ چیز می‌شمارد، که دومین آنها " زیارت اربعین" است.
قال العسکری علیه السلام:
“علامات المؤمنین خمس : صلاةُ الاحدی و الخمسین و زیارةُ الاربعین والتـَختم فی الیَمین و تـَعفیرُ الجـَبین و الجَهر ببسم الله الرحمن الرحیم.”
امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: علامت مؤمن پنچ چیز است:۱- اقامه پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شبانه روز  ۲- زیارت اربعین  ۳- انگشتر به دست راست کردن   ۴- جبین را در سجده بر خاک گذاشتن   ۵- در نماز بسم‌الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن
این روایت مشخص می‌کند که در زمان عسکریین شیعیان به این پنج نشانه شناخته می‌شدند، اما حکایت اربعین و زیارت اربعین چیست؟
چهل و چله و اربعین در معارف ما جای خاص دارد، چله نشینی ها و ختم اربعین بسیارند و ارباب حاجات برای نیل به مقصود چله می‌گیرند، این در همه ادیان الهی و توحیدی است، در آیین زرتشت هم چله داریم، موسی هم که به طور می‌رود، خداوند وعده سی شب دیدار را با افزودن 10 شب دیگر کامل و تمام می‌کند " و واعدنا موسی ثلاثین لیله و اتممناها بعشرفتم میقات ربه اربعین لیلة"" با موسی سی شب وعده کردیم و آنرا با ده شب دیگر کامل کردیم و میقات پروردگارش چهل شب تمام شد" 
و اما اربعین حسین علیه السلام، نیمروز عاشورا لشگر عمر سعد زدند و بریدند و شکستند و کشتند و سوزاندند، گویا برایشان کم بود، پس بر اجسادشان تاختند و زنان و بچه‌ها را بستند و به اسارت بردند، در کوفه و شام هم هلهله و شادی کردند، اما سی روز بعد چهره شام عوض می‌شود، لشگر پیروز کربلا از سردار سپاه اسرا شکست می‌خورد، آری این وعده خداست" وواعدنا موسی ثلاثین لیله" و ده روز دیگر در شام سوگواری می‌کنند برای حسینی که به دستور همین یزید کشته شده است" و اتممناها بعشر" و اولین مرثیه حسین در مرکز حکومت یزید بر پا می شود.  در عراق هم اولین زائر حسین علیه السلام، جابرابن عبدالله انصاری به همراه عطیه به زیارت مولایش می شتابد. و اربعین آغازی است از ترویج این نهضت با زیارت! 
آنرا پاس بداریم و زیارت اربعین را که ادامه نهضت حسین است از دست ندهیم و لو شده به یک سلام! هر چند زیارت اربعین منقول از امام صادق علیه السلام گنجینه امام شناسی و دشمن شناسی است و نسخه بصیرت است، نه از آن بصیرتی که امروزه دم می‌زنند و هر بی بصیرتِ قدرت طلبِ متملقِ چاپلوسِ که برای تقرب دستبوسی و پابوسی می‌کند خود را با بصیرت می‌نامد و هر آزاده دل از دنیا بریده که نان به نرخ روز نخریده را بی‌بصیرت می‌خوانند!
بگذریم، بگذارید قدری از زیارت اربعین بدانیم:
سند زیارت اربعین
شیخ طوسی در تهذیب و مصباح ، زیارت مخصوص روز اربعین را از حضرت امام صادق علیه السلام نقل کرده است.
بررسی زیارت اربعین امام حسین علیه السلام
فراز اول زیارت :  سلام ها
- السلامُ علی وَلیِّ الله و حبیبه؛ سلام بر ولی و حبیب – دوست – خدا.
- السلامُ عـَلی خلیلِ اللهِ وَ نجیبه؛ سلام و درود بر خلیل و گزیده خدا.
- السلامُ علی صَفیِّ اللهِ و ابن ِ صَفیّـه؛ درود بر برگزیده خدا و پسر انتخاب شده خدا.
- السلامُ علی الحُسین ِ المظلوم الشهید؛ درود بر حسین مظلوم شهید.
- السلامُ علی اسیرِ الکربات و قـَتیلِ العـَبرات؛ سلام بر کسی که اسیر و گرفتار بلایا و اندوه ها شد و کشته برای اشک ها.

در سلام های اولیه زیارت، امام صادق علیه السلام به نوعی اصالت خانوادگی حسین علیه السلام را بیان می فرماید، او فرزند رسول و حبیب خداست، او برگزیده و از نسل برگزیده‌هاست و ...
و خود سلام از اسماءالله و به معنای سلم و سلامتی و تسلیم است. یعنی برای مخاطب سلامتی و امن آرزو کردن و خود تسلیم امر امام بودن، نکند من با پندار و گفتار و کردارم به امام و راهش آسیبی رسانم، این معنای سلام است، کسی که به حسین سلام می‌کند نمی تواند بردست یزید بوسه زند. او نمی‌تواند معصیت خدا پیشه کند، او در برابر اوامر الهی تسلیم است.  اگر چنین نیست باید خود را با آب توبه -  که همان سیلان جاری دل است از دیده و نامش اشک - جان را بشوید و وارد زیارت شود، آنگاه با معرفت امامش را زیارت کند، باور کنید، هر قطره اشک اگر از دل براید غباری و کدورتی از دل می‌زداید و پرده‌ ها را کنار می‌زند، من با قطرات اشکم می‌جوشم و زلال و صافی می‌شوم.
 زائر حسین؛ با سلامت و اشکت خود را آماده دیدار یار کن. با سلامت خود را در صف حسین داخل و در برابر دشمنانش صف آرایی کن، آنگاه که فراز نخست زیارت را می‌خوانی، خود را چون حر سرافکنده درخیام حسین ببین که آمده است تا جبران کند، بدان که تو هم با ترسَت، با سکوتت، با خانه نشینی‌ و مصلحت اندیشی‌ات درشهادت حسین وقتل اندیشه‌اش سهمی داری، پس سلامی برآستانش چون حر ابن یزید ریاحی بگو! و عزم جزم کن که چون او با ظالم و مستبد و مستکبر و طاغوت و خائن بجنگی.
فراز دوم زیارت: شهادت و گواهی به عظمت و برتری حسین علیه السلام
" اللهم انی اَشهَدُ  أنـَّهُ وَلیـُّکَ وَ ابنُ وَلیِّک"  خدایا گواهی می دهم که او ( امام حسین) ولی تو و فرزند ولی تو است.
  "وَصَفیـُّکَ وَ ابنُ صَفیـِّک، الفائزُ بِکـَرامـَتـِک"  و گواهی می دهم که او برگزیده ی تو و پسر برگزیده ی تو است که به کرم تو رستگار است.
 " اَکرَمتـَهُ بالشَّهادة"  گواهی می دهم که او را با  شهادت گرامی داشتی .
" وحَبوتـَهُ بالسـَّعادة"  و به او سعادت عطا فرمودی.
 "واجتـَبـیتـَه بطیبِ الولادة"  و او را از اصل و نسب ، پاکی ولادت بخشیدی.
" وجَعَلتـَه سیداً من السادة و قائِداً من القادة "   او را آقایی از آقایان و رهبری از رهبران قرار دادی.
" وذائدً مِنَ الذادة و اَعطیتـَهُ مَواریثَ الانبیاء "  و اورا مدافعی ازمدافعان قرارداده و ارث انبیاء را عطایش فرمودی.
  " وجعلته حُجَة ًعلی خـَلقِک مِنَ الاوصِیاء"  وازمیان اوصیاء او را حجت بر خلق خود قرار دادی.
 " فـَاَعذَرَ فی الدُعاءِ وَ مَنَحَ النُصح "  پس امام حسین علیه السلام نیز در دعوت، عذری باقی نگذاشت و خیر خواهی نمود.
چه زیباست بیان صادق آل محمد، حسین را که از نسل برگزیدگان است، او که رهبر رهبران است، او که از میان همه ائمه حجت برخلق است،  اما عزتش به شهادت است، پس از چه می‌ترسیم، حسین که سید جوانان بهشت است، اوکه سبط نبی است، اما عز و شرفش به شهادت است، ما نیز به شهادت می نازیم و می‌با‌لیم، زیارت اربعین را اگر عارفانه بخوانی، هرگز برای دو روزه دنیا خواری را تحمل نخواهی کرد، خواهی دانست که حسین که حسین بود، عزتش به شهادت است، تو که چیزی نیستی، تو تازه با شهادت زنده می‌شوی و دنیا می‌فهمد که بوده‌ای!  حسین نه با شمشیر که با شهادتش یزید را رسوا و سرنگون کرد، پس تو هم با سلاح شهادت به جنگ یزیدیان برو. گمان نکن سختی فقط برای توست، سختی که حسین و خاندانش دیدند در تاریخ تکرار نشدنی است، کربلا را با هیچ واقعه تاریخی نمی‌توان مقایسه کرد، برای شناخت کربلا اول باید شخصیت های آنرا شناخت تا پی به عمق فاجعه و عظمت حادثه برد. به هر حال حسین دین را حفظ و پیامش را جاودانه کرد. تو هم می‌توانی پیرو او باشی!

فراز سوم زیارت : اهداف قیام حسین علیه السلام

 " و بَذلَ مُهجَتـَهُ فیکَ لیَستـَنقـِذَ عِبادکَ مِنَ الجَهالةِ وَ حَیرَةِ الضـَلالة َ"    جانش را در راه تو بخشید تا بندگانت را از نادانی،  سرگردانی و گمراهی نجات دهد.
 حسین علیه السلام قبل از خروج از مکه به برادرش محمد حنفیه وصیت نامه ای نوشت و هدف خویش را از قیام بیان کرد، او می فرماید: من برای اصلاح دین جدّم رسول الله و امر به معروف و نهی از منکر قیام کرده‌ام.
  در زمانی که بنام خلیفه رسول الله(ص) و امیرالمومنین و امام المسلمین و ولی مومنین جنایت می‌کردند، در زمانی که اطاعت یزید شرابخوارِ زنباره‌ی میمون باز را اطاعت از خدا می‌دانستند و عدم تمکین بیعت با این جرثومه فساد را خروج از دین خدا و دفاع مشروع را محاربه می‌دانستند!،    حسین علیه السلام با نثار خون خویش ماهییت ننگین یزید را برملا می‌کند و حقیقت اسلام ناب محمدی را بر جهانیان آشکار می‌سازد.

فراز چهارم زیارت :  قاتلان حسین علیه السلام

 " وَ قـَد تـَوازَرَ عـَلـَیه مَن غـَرَّته الدُنیا "  کسانی  بر علیه او( امام) همدست شدند که دنیا آنها را فریب داد.
  " وباعَ حـَظـَّهُ بالاَرذَلِ الاَدنی وشَری اخِرَتـَهُ بالثـَّمَنِ الاَوکـَس "  و بهره هستی خود را به بهای ناچیز و پستی فروختند و آخرت خود را به بهای کمی دادند.
  " و تـَغـَطرَسَ وتـَرَدّی فی هواه"  گردن فرازی کرده و خود را در پرتگاه هوی وهوس انداختند.
  " و اَسخَطَکَ و اَسخَطَ نـَبیکَ "  و تو و پیغمبر تو را به خشم آوردند .
 " و اَطاعَ مِن عِبادِکَ اهلَ الشـِّقاق ِ وَ النفاق"  واز بنده های اختلاف انگیز و نفاق منافق تو پیروی کردند.
 "و حـَمـَلـَة َ الاوزارِ المـُستوجبینَ النار"  و بار گناه به دوش کشیده وسزاوار آتش شدند.
 " فـَجاهدهُم فیکَ صابراً مُحتـَسـباً"  پس ( امام) با آنها جهاد کرد درحالی که شکیبا بود.
 " حتی سُفـِکَ فی طاعـَتِکَ دمه"  تا این که درراه طاعت تو خونش ریخته شد.
" وَ استـُبیحَ حَریمَهُ " وهتک حرمت به حرم امام مباح شد.
  صادق آل محمد علیه السلام در این فراز دشمنان امام را معرفی و انگیزه و علل انحراف را بیان می‌فرماید و این چراغ راهی است برای همه تاریخ، امروز هم با این زیارت یزیدیان و دلایل و علل کثرتشان را می‌شناسیم، امیر سپاه عمر سعد است، فرزند سعد ابن ابی وقاص - فاتح ایران و بنیان گذار کوفه - است، سعد با آن همه افتخار و خدمت، حب جاه و مال بر او چیره گشت و در شورا به علی رای نداد و پس از آن نیز با علی علیه السلام بیعت نکرد و زندگی اشرافی دوران عثمان و معاویه را ترجیح داد و پسرش عمر، نامردی دنیا پرست و بزدل بود و به طمع خلافت ری پسر پیامبر خدا را کشت، پس خوب بنگرید چه کسانی دست در بیت المال دارند و چه کسانی بدور از جاه و مقام و مال دین دارند، دینمداران مدعی بصیرت و ولایت که در مال و منال و جاه و مقام می‌غلطند را باور نکنید، آنها ولایت را در مال و مقام می‌بینند، کافی است این دو را از آنها بستانند تا دیانت و ولایت از یادشان برود!
  دومی شمر ابن ذی الجوشن بود، او در صفین در رکاب مولا امیرالمومنین (ع) بود و از خوارج شد، او نیز گرفتار نفس گشت و در پی قدرت و انتقام رفت، اما اکثر سپاه کوفه را کسانی تشکیل می دادند که دلهایشان با حسین بود و حقانیت او و پدر و جدش را باور داشتند، اما مرعوب شوکت و قدرت خلیفه مسلمین بودند و از اتهام خروج بر خلیفه مسلمین می هراسیدند، نگران زن و بچه و مال و منال بودند، فرزدق می‌گوید با مادرم از کوفه به مکه می‌رفتیم، امام حسین علیه السلام را زیارت کردیم، امام سئوال کرد: " کوفه را چگونه دیدید؟" عرض کردم: " قلوب الناس معک و سیوفهم مع بنی امیه.." " دلهای مردمان با شماست و شمشیرهایشان با بنی امیه!  و امام فرمودند: " النّاس عبید الدّنیا و الدّین لعقٌ علی السنتهم یحوطونه مادرّت معائشهم فاذا محصوا باالبلاء قلّ الدّیّانون" " مردم بندگان دنیایند و دین بازیچه‌ای بر سر زبان‌هایشان است تا با آن امرار معاش کنند، اما چون به سختی امتحان شوند، چه اندکند دینداران!"
در طول تاریخ چنین بوده است، ابن زیاد با 5 نفر وارد کوفه شد و آن همه جنایت کرد، همه مرعوب بودند و ترسان و لرزان، شجاعی نبود، شاید اگر فتنه را روز نخست می‌گرفتند، کشته‌های کوفه یک هزارم بود، اما گذاشتند و گذشتند و پی در پی کشته دادند، در کربلا، در قیام توابین ، قیام مختار و بعد کشته شدن مختار بدست ابن زبیر.
فراز پنجم زیارت: تجدید بیعت با سرور شهیدان حسین بن علی علیه السلام
-"  اللهم انّی اُشهـِدُکَ اَنّی وَلیٌ لِمَن والاهُ "  خدایا تو را گواه می گیرم که که دوستدار حسین(ع)، دوست می‌دارم . " و عـَدُوٌ لـِمَن عاداهُ " و دشمنش را دشمن می‌دارم، " بِابی انتَ وَ اُمّی یابنَ رَسولِ الله " پدر و مادرم به فدایت ای فرزند پیامبر خدا.
و این پیمانی است با حسین که هرگزبا یزیدیان همراه نشویم و دوستان حسین را تنها نگذاریم، بخاطر حفظ جان و مال و زن و بچه چون کوفیان در خانه ننشینیم و شاهد سر بریدن و بردار کردن مظلومان نباشیم،  حال می‌فهمیم چرا زیارت اربعین نشانه مومن است، زیارت اربعین پیمانی است برای دفاع از مظلومین عالم، ازآدم تا خاتم و تا قیام قیامت.
والسلام علیکم و رحمة الله
السلام علیک یا ابا عبدالله
السلام علیک یابن رسول الله
السلام علیک یابن امیر المومنین
السلام علیک یاابن فاطمة الزهرا
5 بهمن 1389 / اربعین حسینی / مهدی خزعلی

افزودن نظر


Joomlart