سه شنبه, 05 ارديبهشت 1396

پاسخ به شبهات پیرامون ولایت فقیه

نامه الکترونیک چاپ PDF
  این روزها خیلی از من سئوال می کنند که نظرت راجع  به اصل " ولایت فقیه" و مصداق آن" آیت الله خامنه ای " چیست، این سئوال را بارها و بارها بازجوها و بازپرس ها پرسیده اند و جواب داده‌ام، هرچند این سئوال از مصادیق تفتیش عقیده است و بازجو حق پرسش ندارد! اما اگر در حوزه اندیشه سئوال شود و امنیت جانی و مالی و شغلی افراد به مخاطره نیافتد، سئوالی نیکوست و پاسخی نیکو می طلبد. هرچند بسیاری از مراجع و علمای شیعه " ولایت فقیه" را قبول ندارند و بسیاری دیگرآنرا محدود می دانند و عدم اعتقاد به آن موجب خروج از دین و یا محرومیت از حقوق شهروندی نمی شود، اما من باور خویش را می گویم.
 اولاً: من معتقدم که ولایت فقیه استمرار حرکت انبیاء و اوصیاء در غیبت کبری است، که حضرت حجة (عج) فرمود: " و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیكم و انا حجة الله علیهم" و باز از امام حسن عسگری روایت است که فرمود: " فامّا من كان من الفقهاء صائناً لنفسه، حافظاً لدینه، مخالفاً لهواه مطیعاً‌ لامر مولاه فللعوام ان یقلدوه." و امام حسین علیه السلام فرمود: " اِنَّ مَجارِی الاُمُورِ وَ الاَحْكامِ عَلی اَیْدِی الْعُلَماءِ بِاللّهِ، اَلاُمَناءُ عَلی حَلالِهِ وَ حَرامِهِ؛ "
  ثانیاً:  اگر به حکومت مبتنی بر احکام اسلام باور داشته باشیم، ضرورت دارد که در راس آن کارشناس دین باشد که همان فقیه است، برای جراحی قلب به خلبان رجوع نمی کنید و احداث بنا را به مهندس می سپارید و بدیهی است که امر حکومت دینی را به کارشناسان دین و فقهاء باید سپرد.
  ثالثاً : مصداق را چگونه تعیین می کنیم، بدیهی است که " اهل حل و عقد" باید در هر جامعه ای مصداق چنین فردی را برای حکومت تعیین کنند، در جمهوری اسلامی ایران، اهل حل و عقد همان خبرگان منتخب مردم هستند که  بهترین گزینه را در هر زمان معرفی می‌نماید، و منتخب نمایندگان مردم، لازم الاطاعه است، که اگر چنین نباشد سنگ روی سنگ بند نمی‌شود، و همین خبرگان منتخب مردم وظیفه نظارت بر رهبری را عهده دار است و اگر شرایط را از دست دهد او را عزل می کنند. خبرگان اول امام( قدس سره) را برگزید و خبرگان دوم آیت الله سید علی خامنه ای را برگزید. و تبعیت از رهبری منتخب خبرگان امری عقلی و شرعی است، و صد البته این مغایرت با نقد و نصح ندارد، و از حقوق امام بر امت همین  اطاعت و نصح است که اگر به هر دلیلی امت امساک کند به امام خویش جفا و ظلم روا داشته است و حق امت بر امام هم نصح و عدل و تعلیم و تادیب و امن و امانت است .
3 دیماه 1389 / مهدی خزعلی
 

افزودن نظر


Joomlart