چهارشنبه, 22 آذر 1396

33 روز گذشت و از بیت العدل پاسخی نرسید

نامه الکترونیک چاپ PDF

از مقاله "نامه ای برای نوری زاد در نقد یک یک بوسه" 33 روز گذشت و 131 کامنت ذیل مقاله بحث و گفتگویی جالب و خواندنی پیرامون بهاییت بود، اما تقاضای حقیر برای یک گفتگوی ساده و بی حاشیه با اعضای ایرانی بیت العدل یا یکی از اعضای شورای عالی تبلیغ یا هر مبلغ بهاییت که از سوی بیت العدل معرفی شده باشد، بی پاسخ ماند، دریغ از یک نام حقیقی، همه با نام مستعار می آیند و یک هموطن بهایی شناسنامه دار به دفاع از این آیین و یا در مقام رفع شبهات حقیر قیام نکرد!

برای اندیشه ای که یک نفر حاضر نیست با نام و نشان حقیقی از آن دفاع و به مناظره بنشیند، باید گریست...!

اگر امروز شما شیعه را به مناظره بخوانید هزاران شیعه اسم و رسم دار در سراسر دنیا ندایتان را لبیک می گویند. قم و نجف و مشهد و تهران و ... در مقام پاسخ اعلام آمادگی می کنند.

مگر کار بیت العدل پاسخگویی به شبهات بهاییت نیست؟ چگونه است که از پاسخ یک پزشک، منتقد، نویسنده ، روزنامه نگار که بیش از یکصد اثر مکتوب دارد و مدیر مسئول دو نشریه و دو موسسه فرهنگی انتشاراتی است و مقالات بسیاری در حوزه دین و سیاست دارد، طفره می رود؟!

من به عنوان مدیر مسئول مطبوعات (رکن چهارم دموکراسی و چشم بیدار ملت) خواستم با گفتگویی اذهان مردم را روشن کنم،  خواستم ضمن بیان دردهای شما و دفاع از حقوق شهروندی بهاییت، بین مظلومیت و حقانیت تفکیک قائل شوم، می خواستم همه بدانند که مظلومیت، برابر با حقانیت نیست، آیینی که برای ترویج خویش فقط بر تظلم و مظلوم نمایی تکیه کند و از بحث و تبادل نظر علمی پرهیز نماید، باطل است، اندیشه را با اندیشه باید پاسخ داد، گریز از این میدان نشان سستی بنیان این اندیشه است، تا آنجا که من می دانم از میان 9 نفر اعضای بیت العدل (ایمن روحانی، ل لمپل،فریدون جواهری،پیمان مهاجر،گوستاو کُرّیا،شهریار رضوی، استیفن برکلند،استیفن هال،چونگو مالیتونگا) 4 نفر ایرانی هستند، یکی از بزرگواران قبول زحمت فرموده و در این مناظره مجازی یا به تعبیری گفتگوی دوستانه شرکت فرمایند، می گویید در 221 کشور و جزیره دنیا بهایی داریم، خوب قریب نیمی از اعضای بیت العدل ایرانی هستند و این اهمیت ایران را در این آیین می رساند، پس برای این نویسنده صاحب نام ایرانی که نوشته هایش کم تاثیر در جامعه ایران امروز نیست - به نمایندگی خیل کثیر ایرانیان - ارزش قائل شده و پاسخگو باشید، این پاسخگویی برای شما آبروست و نشان اهمیت شما به ایران و ایرانی است.

اینجا زادگاه بهاییت است، باید حساب ویژه برای آن باز کنید، من فقط برای رفع سوء تفاهمات، شما را به این گفتگوی مکتوب دعوت نموده ام و لا غیر...

امیدوارم این گفتگو را با بیان جایگاه بیت العدل و رهبری بهاییت آغاز کنیم؟  آیا همه بهاییان، بیت العدل را به رسمیت می شناسند؟ یا بهاییات ارتودکس آن را تکفیر می کنند و رهبری اش را نمی پذیرند؟  در پاسخ من نگویید که اسلام هم فرق و مذاهب دارد، یا مسیحیت هم نه تنها فرق و مذاهب متعدد دارد که کتاب آسمانی اش هم متعدد است؟ یا یهود هم چنین اند!  بله پیامبر اسلام(ص) فرمود که امت من 72 فرقه می شوند و یکی بر سبیل نجات است، ما در باور خود این اختلاف در برداشت و تفسیر و تاویل را انکار نمی کنیم و گاهی هوای نفس و شهوات موجب بروز این اختلافات شده است، لیکن ما فقط یک مسیر را حق می دانیم و تنها یک مسیر تسلیم الی الله است، و بر این باوریم که "هر کسی از ظن خود شد یار من" اما شما مدعی وحدت عالم انسانی هستید و در این آیین نوظهوری که در عصر ارتباطات و قلم و طبع پدید آمده و در دورانی که همه چیز ثبت می شود و دیگر اختلاف معنی ندارد، شما با شعار اصلی وحدت، مختلفید!

ادیان الهی وارث میراثی گرانبها از هزاران سال پیشند که امکانات ثبت وقایع نبود و اختلافات طبیعی است. مدعی آن وحدتی که شما می فرمایید هم نیستیم، وحدت ما - حتی با برادران اهل سنت - با حفظ اصول و عقاید است، ما فریب نمی دهیم، ما بر باور شیعی خود استواریم و بنا به آموزه های پیشوایان خود به همه ادیان و مذاهب احترام می گذاریم. آیین ما در و پیکر دارد، حدود و ثغوری دارد، حد و مرزی دارد، ما هرگز اصول خود را فدای وحدت نخواهیم کرد.

بحث شعار زیبای وحدت شما را برای نامه دوم می گذارم، اینجا فقط می خواستم جایگاه بیت العدل را برایم بیان کنید و بس، می خواهم بدانم چقدر از بهاییان به رهبری این تشکیلات معتقدند؟

مشروعیت و مقبولیت بیت العدل از کجاست؟

اعضای بیت العدل آسمانی اند؟ مقدس اند؟ خطا می کنند یا مصون از خطایند؟

ما را انسان می دانند یا فقط بهاییان را انسان می شمارند؟

پیشاپیش از پاسخگویی بیت العدل سپاسگزارم

مهدی خزعلی

1392/6/12

افزودن نظر


Joomlart