جمعه, 05 خرداد 1396

قدردانی و انتقاد و پاسخ من به مطلب اینشتین

نامه الکترونیک چاپ PDF

آقای دکتر خزعلی عزیز؛
من شما را اولین بار کجا دیدم؟ روزهای کودتا که همه خیابان‌ گرد بودیم و در جستجوی رای دزدیده و امیدبرباد رفته مصاحبه‌ای از شما پخش شد که می‌گفتید سوار موتور در شهر می‌گشتید و به بسیجی‌هایی که شما را با فرمانده خود اشتباه می‌گرفتند تذکر می‌دادید. شاید پیش از آن هم نوشته‌ای از شما خوانده بوده باشم ولی صدای شما و امیدی که در دل میلیون‌ها نفر چون من کاشت که تنها نیستیم تاثیر بسیار بزرگی داشت فراتر از همه آنها. چه این که همسرم که هم‌ رشته شما بوده شما را می‌شناخت، انتشارات شما را می‌شناخت و شاگرد خواهرتان در دانشگاه تهران بوده.
پایداریتان ستودنی ست و کار بزرگان. انسان بزرگی هستید که شما و کسان دیگری چون شما را تاریخ ایران همیشه به یاد خواهد داشت. مهم‌تر از آن استفاده به جا از رسانه است که آوازه شما را بیشتر کرده و خواهد کرد.
شما انسان تاثیرگذاری هستید. به خاطر همین بسیار ستوده خواهید شد. ولی در کنار این مانع از این نخواهد شد که در مواقع خطا انتقاد نشوید. چه بسا شدیدتر از آنچه ستوده شده اید انتقاد خواهید شد. مطمئنم تایید خواهید کرد که انتقاد از شما هم چون ستایش از کسانی است که دوستتان دارند و برایشان مهم هستید.
و اما بعد؛ به نظر من که خواننده پیگیر سایت شما هستم، روندی کنونی انتشار مطالب باید مستندتر و مستدل‌تر از پیش باشد و از انتشار هر مطلب و خبری بدون یقین از صحت و سقم آن کار درستی نیست. به خصوص در مورد ستون "شخن شما" به صرف این که کسی مطلبی برای شما ارسال می‌کند نباید منتشرش کنید و راست و دروغ آن پای شما خواهد بود. صد البته در این مورد لازم نیست به "دادگاه مطبوعات" پاسخ‌گو باشید ولی چه داوری بهتر از مخاطبان شما و اعتماد آنها به شما و نوشته‌هایتان؟
این دقت نظر از زمانی که نوشته‌های شما دیگر حالت وبلاگی خود را نداشت ضروری است و اگر زمان و زحمت می‌طلبد چاره کار بی‌مبالاتی نیست و اگر اصرار بر گسترش کار خود دارید باید از همکاری جمعی حرفه‌ای استفاده کنید.
مورد دقیق‌تر انتشار مطلبی منسوب به انیشتین است.

انتشار اخباری جعلی نسبت به بزرگان کار سختی نیست. شاهد مثال آن را انبوه حدیث جعلی منسوب به پیغمبر در مدت خیلی کوتاهی پس از وفاتش است. دیگری انتشار نامه‌ای منسوب به چارلی چاپلین خطاب به دخترش که در ایران دهه‌ها در جراید و سپس در محیط وب گشت و هنوز می‌گردد. انتشار مطلبی مشکوک که سند اطمینانی برای آن ندارید (حتی اگر درستی آن برای شخص شما محرز است) کار درستی نیست. اگر برای صرف اطلاع‌رسانی اصرار بر انتشار چنین نوشته‌ای دارید واجب است نبود سند و برهان قاطع را در ابتدای آن ذکر کنید و مرجع نقل شده مشکوک را   بیاورید (چه در آن نوشته رجوع داده شده) و داوری را برعهده خواننده بگذارید.


این مورد به یهودی یودن احمدی‌نژاد و نشانه‌های فراماسونری و صهیونیزم هم صادق است. نشانه‌ها و دیده‌هایتان را می‌توانید ذکر کنید. ولی بدون سند نمی‌توانید نتیجه بگیرید. وقت ذکر آن هم به یاد آنچه بر همسنگر خودتان آقای پالیزدار در مورد منابع مشکوک و غیر یقینی رفت باشید تا بعد پشیمان از نقل مشکوک نشوید.

و باز از وجود شما و استقامتی که در راهتان دارید بسیار سپاس‌گزارم و برای شما و همه مردم ایران امید روزهای بهتر و روشن‌تر دارم.

من بیشتر نوشته‌های شما را از گودر می‌خوانم. در مورد فید شما به نظر می‌رسد که مشکلی فنی باعت می‌شود هر نوشته شما از چند منبع هم‌زمان فید بشوند و در نتیجه به ازای هر نوشته شما دو تا سه فید تکراری دست می‌شود.

...........................................................................................................................................................................................

پاسخ من:

با سلام و سپاس از نقد منصفانه و محترمانه شما

من بارها گفته ام که ستون" سخن شما"، سخن شماست و لزوماً دیدگاه من نیست و گاهی مخالف من با نقدی تند و تیز در این ستون مطلب می گذارد، بنا ندارم جریان  اندیشه را در سایت خود یکسویه سازم، اگر چنین کنم، فرقی با جناح حاکم ندارم!

اما انتظار دارم در این فضای مجازی دوستان موافق و مخالف با رعایت ادب و احترام نظر یکدیگر را نقد و رد کنند، نظرات هم را تحمل نماییم و خود را برای ایرانی آزاد و آباد - که همه اندیشه ها ، ادیان ، مذاهب ، فرق، گروهها، احزاب و دسته ها را در کنار هم داشته باشد و کسی عقیده خود را بر دیگری تحمیل ننماید و کسی عقیده دیگری را به استهزاء نگیرد و همه یکدیگر را آنگونه که هستند دوست بدارند - آماده سازیم . باور کنید، آن روز دیر نیست،  اگر ما امروز مشق تحمل بنویسیم، ما باید یاد بگیریم که حتی تفکر جناح حاکم فعلی - امثال احمدی نژاد و مصباح و جنتی - را بپذیریم، ما با اندیشه باطل آنها مشکلی نداریم و برای آنها حق آزادی بیان قائلیم ما با چماقی که بر سرمان می کوبند مشکل داریم، ما از دوختن دهانمان می نالیم!

این مطلب اینشتین در سایت حضرت آیت الله العظمی بروجردی (قدس سره) منتشر شده است، چه اشکالی دارد که اینشتین در باره فرضیه نسبیت که دنیا باورش نداشت در احادیث شیعی شاهد مثالی یافته و معجب شده و ایمان بیاورد؟! چرا آنرا دور از ذهن می دانیم؟ چرا با هر چه رنگ دینی دارد جنگ داریم؟!

دوستان؛ من هم عضوی از این جنبش هستم و شهروند ایرانی، اما معتقد به باورهای دینی و اهل دعا و راز و نیاز، من خدا را در تمامی آنات دیده ام، من خدا را در بستر عشق فهمیده ام و خدا را زیر تیغ جراحی کشف کرده ام، من می دانم اینشتین چه می گوید!

من شخصاً ناهاری مهمان پروفسور حسابی بودم و خاطرات زیبای از باورهای الهی اینشتین از زبان پروفسور شنیدم، یک خودکار د خودنویس هم هدیه پروفسور بود که به یادگار نگاه داشتم!

چرا نمی خواهیم باور کنیم که جمعیت بزرگی از دنیا دینمدارند و ملت ما مذهبی است، اشتباه نکنید، جنگ با مذهب در ایران محکوم به شکست است و جناح حاکم از همین باورهای دینی مردم سوء استفاده می کند!

برادران؛ مراقب باشید، دشمنان ما در صددند که این جنبش مدنی را ضد دین و یا دین گریز معرفی نمایند، در حالی که این جنبش یک تلاش مدنی برای رسیدن به آزادی و دموکراسی است، او با هرج و مرج و اغتشاش و آشوب مخالف است و به همه اندیشه ها و ادیان و مذاهب احترام می گذارد، جنبش، همان گونه که از نامش پیداست، جنبش رویش اندیشه هاست، هرگز اندیشه ای را سرکوب نخواهد کرد - حتی اندیشه مخالف - او به همه اندیشه ها اجازه سخن خواهد داد، ما در ایران آینده حتی به احمدی نژاد ها در رسانه ملی تریبون خواهیم داد، این بهترین راه برای معرفی بطلان اندیشه آنها است، امروز هم خرسندیم که شجونی ها بیشتر سخن بگویند، امروز که ما را از گفتن محروم کرده اند، خرسندیم که مستبدان با کلام خود، خود را رسوا می کنند!

باز هم با صدای بلند فریاد می کنم که :" اسلام برترین آیین و شیعه مترقی ترین مذهب است" اما به همه ادیان و مذاهب احترام می گذارم و دست همه را به گرمی می فشارم!

90/6/18  مهدی خزعلی

لینک سایت حضرت آیت الله العظمی بروجردی(قدس سره): http://broujerdi.org/content/view/27/1/

افزودن نظر


Joomlart